GABRIELA MISTRAL

d741fa5793d515351ac8dfa517198e4a

 

Gabriela Mistral (n. 7 aprilie 1889 – d. 10 ianuarie 1957)  este pseudonimul Lucilei Godoy y Alcayaga. o poetă de origine chiliană, premiată cu Premiul Nobel pentru Literatură în anul 1945. Pseudonimul Gabriela Mistral a fost inspirat de numele scriitorului francez Frederic Mistral.  Marcată de sinuciderea iubitului ei, Romelio Ureta, poeta își va intitula primul volum de versuri „Sonetele morții”.

În almanahul „Contemporanul” din 1983 se prezintă motivația juriului Nobel pentru acordarea premiului Gabrielei Mistral pentru poezia ei „inspirată de emoții puternice, un simbol al celor mai pure aspirații ale întregii lumi latino-americane”. In Chile, Gabriela Mistral este considerată o legendă, o parte a patrimoniului național.  In memoria ei a fost creat Premiul „Gabriela Mistral”, in anul 1979.

Creația Gabrielei Mistral este meditativă, profund feminină, amintind de tonalitățile post-romantice și uneori simboliste, în care se regăsesc valorile naționale, copilăria ca vârstă a inocenței, tinerețea iubirii, maturitatea gravă și meditativă.

Gabriela Mistral a lăsat în urmă o operă poetică de înaltă simţire: Sonetos de la muerte (Sonetele morţii),Ternura (Duioşie), La langua de Marti (Limba lui Marti), Recado sobre Pablo Neruda (Mesaj către Pablo Neruda), Tala (Aşchie), Lagar (Cramă) şi altele.

Muza virtuală

Rușine

Mă fac frumoasă – când te uiţi la mine –
Ca iarbă-nrourată-n dimineaţă ;
Nici stuf înalt , nici rău cu ape line
Nu-mi recunosc strălucitoarea faţă .

De gura mea cea tristă mi-e ruşine ,
De asprii mei genunchi , de vocea spartă ;
Acum când ochii-ţi au privit spre mine ,
Săracă sînt şi despuiata parcă .

Nu vei află nicicând o piatră-n cale ,
Mai goală , într-a zorilor sclipire ,
Decât femeia-al cărei cânt de jale
L-ai auzit şi-ai prins-o în privire .

Eu voi tăcea , spre-a nu da tuturora
Prilej să-mi afle-adânca-nseninare ,
După a frunţii mele auroră
Şi după mâna mea tremurătoare .

E noapte-n rouă iarba e culcată .
Priveşte-mă-ndelung şi cu blândeţe ,
Ca-n zori , la râu , femeia sărutată
De tine , să aducă frumuseţe.

 

 

Lasă un răspuns

