”Visul ceh” sau despre capitalism, hoax și urme ale comunismului

Școala cehă de film este mai mult decât cunoscută, dacă ar fi să îl amintim doar pe Milos Forman ca exponent de vârf.

Visul ceh” unul dintre documentarele care au zguduit lumea publicității și au dus fenomenul hoaxului la un alt nivel, este o dovadă că școala cehă de film este capabilă în continuare de astfel de performanțe.

Povestea este următoarea

Doi tineri absolvenţi FAMU (echivalentul UNATC în Cehia) pun la cale un film documentar. Ceea ce a pornit ca un simplu proiect de final de an, va antrena întreaga țară, într-un adevărat carusel. Cei doi se pretind a fi investitori, care vor inaugura în curând Ceský Sen / Visul ceh – un magazin imens, în care se vor comercializa absolut toate produsele. În plus, ei promit preţuri de dumping care mai mult ca sigur vor falimenta marile lanţuri de hypermarket-uri. Cei doi angajează cea mai mare agenţie de publicitate din Cehia, care vine cu un concept de reclamă revoluţionar şi nonconformist. Ziarele, Radioul, Televiziunea, staţiile de autobuz, troleibuz şi tramvai precum şi fiecare vagon al metroului praghez sunt împânzite cu sloganuri de genul „Nu cumpăraţi!”, „Nu veniţi!”, „Nu vă grăbiţi!”, „Nu cheltuiţi!”. În ziua inaugurării magazinului, 10.000 de persoane venite în marea lor majoritate în ajun la câţiva zeci de kilometri de Praga, descoperă că hypermarket-ul nu există. Se declanșează un scandal ce ajunge până la primul ministru al Cehiei.

Este un film despre obsesia consumeristă a actualei societăți, care condiționează în cele mai neașteptate moduri comportamentul uman. 

Din această perspectivă filmul este atât o analiză a societății contemporane, cât și un avertisment în legătură cu direcția spre care ne îndreptăm – spre o societate dezumanizată în care goana după un profit material cât de mic ne face să ne pierdem orice rațiune.

Filmul aduce în fața spectatorului o abordare, care poate fi caracterizată ca find de stânga prin discursul său anti-consumerist, dar care pune în prim plan mecanisme de condiționare ale cetățeanului, redus la nivelul de consumator.

Pelicula este realizată cu buget redus, filmat cu una, maxim două camere, în priză directă. Sunt folosite de multe ori planurile-secvență, iar filmarea este realizată cu camera pe umăr. Toate acestea au ca rezultat o puternică senzație de autenticitate, care oferă spectatorul senzația că participă direct la evenimente.

Un film care vorbește despre eșecul capitalismului într-o țară care a mai cunoscut un eșec – al comunismului.

Raluca Șerban

http://www.movie-life.net/movie/czech-dream/

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s